بازار داغ اپلیکیشن‌های آموزشی

زمان تقریبی مطالعه : 8 دقیقه

بازار داغ اپلیکیشن‌های آموزشی

وقتی کودک بودید رویای چه شغلی را در سر داشتید؟ هرچه بزرگتر می‌شویم بیشتر دنیا رنگ واقعیت به خود می‌گیرد و در این دنیای واقعی خود را به رویای کودکی نزدیک‌تر می‌بینیم و یا شغل فعلی خود را با دانش‌های کاربردی ارتقا می‌دهیم. منظور از دانش‌های کاربردی، اپلیکیشن‌های آموزشی است و نقشی که می‌توانند در بهبود کیفیت زندگی داشته باشند.  پیش از قرنطینه‌ی کرونا نیز صنعت آموزش مدام دستخوش تحول و در حال پیشرفت بود. با این حال وضعیت این روزها سبب شد تا ظرفیت‌ها و قابلیت‌های آموزش مجازی خودی نشان دهد و الان بهترین فرصت برای ورود به بازار داغ اپلیکیشن‌های آموزشی است.

بیایید با هم نگاهی به فواید راه‌اندازی یک اپلیکیشن آموزشی، اینکه چه اپلیکیشن‌هایی طرفداران بیشتری دارند و دیگر جنبه‌های تجاری ایجاد اپلیکیشن‌های آموزشی بیندازیم...

آمار و ارقام بازار اپلیکیشن‌های آموزشی:

چگونگی ایجاد یک اپلیکیشن آموزشی پاسخ خود را دارد و در این مقاله به آن نخواهیم پرداخت. هدف ما در این مقاله نگاهی به دلایل ایجاد این اپ‌ها است و اینکه چه سودی برای شما دارد. وضعیت قرنطینه‌ای که در سطح جهان وجود دارد و شرایطی که ایجاد کرده است توجه کارآفرینان، استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران را به حوزه‌هایی جلب کرده که قبلا توجهی به آنها نشده بود.

اولین دوره‌ها و برنامه‌های آموزش آنلاین از دهه‌ی 1990 میلادی روی کار آمدند. با این حال آموزش‌های آنلاین بیش از یک دهه نیست که شناخته شده است و آن هم به واسطه‌ی پیشرفت تکنولوژی بود که آموزش آنلاین را در دسترس افراد بیشتری قرار داد. پیشرفت روزافزون بازار این نوع آموزش و افزایش تقاضا در حوزه‌ی آموزش مجازی سبب شد تا مخاطبان دوره‌های آموزش آنلاین به میلیون‌ها نفر برسد.

«آموزش» سومین جایگاه را در دسته‌بندی اپلیکیشن‌های اپ استور و دومین جایگاه را در گوگل استور دارد. طی مطالعات اخیری که صورت گرفته است، پیشرفت بازار اپلیکیشن‌های آموزشی در سال‌های پیش رو قابل ملاحظه خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2026 میلادی سهم آن از بازار سرمایه‌ی جهانی 398 میلیارد دلار خواهد بود که افزایشی 300  درصدی نسبت به ارزش 107 میلیارد دلاری سال 2015 خواهد بود.

بازار آموزش آنلاین به سرعت در حال رشد است. در سال 2019 میلادی این بازار نوپا 18.66 میلیارد دلار افزایش سرمایه داشته است که 14.2 درصد نسبت به سال قبلش افزایش داشته است. این حوزه قسمت قابل ملاحظه‌ای از بازار این اپ‌ها در آمریکا (42.9%) و چین (21.4%) است. سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در ابزارهای آموزشی پول خود را تزریق کنند که براساس هوش مصنوعی (این بخش 19.7% از سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌ی آموزشی را به خود اختصاص داده است) و یادگیری از طریق موبایل (15.9%) باشند.

چرا ایجاد اپلیکیشن آموزشی برای تجارت شما مفید است؟

آموزش یک موضوع فراگیر است. اپ‌‌های آناتومی، فیزیک، شیمی، نجوم و هنر برای طراحی و سطح ارتباطی خود جایزه برده و توسط صدها هزار کاربر دانلود می‌شوند. امروزه انواع آموزش‌های آنلاین از آموزش زبان گرفته تا پزشکی در دسترس کودکان و بزرگ‌سالان قرار دارد. در این دوران، خودآموزی چه برای کارهای شخصی و چه تحصیلات آکادمیک از همیشه ساده‌تر است.

دنیای مدرن و پرمشغله‌ی امروز ما را به هرسویی که بخواهد می‌کشد و گاهی تنها زمان خالی ما هنگام رانندگی یا زمانی است که در گوشی به گفت‌وگو و ارتباط با دیگران مشغول هستیم. از این رو گوشی‌های هوشمند به‌صرفه‌ترین راه برای دسترسی آسان و سریع به اطلاعات است. اگر زود دلسرد نمی‌شوید و تا جایی که می‌توانید زمان خود را به پرورش مهارت‌های خود اختصاص می‌دهید، اپلیکیشن‌های موبایل بهترین گزینه برای شما هستند.

با توجه به قابلیت‌های دسترسی اپلیکیشن‌ها، افراد جدا از سن و شغل‌شان روز به روز بیشتر به آن گرایش پیدا می‌کنند. همه‌ی این‌ها به این معنا است که شما با ایجاد یک اپلیکیشن آموزشی می‌توانید برای مشتری و تجارت حاصله، اصلی خاص به وجود آورید که نتیجه‌ی آن شهرت و سودآوری محصول خواهد بود.

مزایای اپلیکیشن‌های آموزشی برای مشتری:

این نوع اپ‌ها برای کاربران خود مزایای واضحی دارند:

  • سهولت- با هر سرعت و برنامه‌ریزی می‌توان پیش رفت و در زمان صرفه‌جویی کرد.
  • دسترسی آسان و به‌صرفه بودن- نیازی به رفت‌وآمد نیست و مکان خاصی هم نیاز ندارد.
  • افزایش معلومات- برای بهبود شرایط زندگی می‌توان مهارت‌های جدیدی آموخت.
  • مشارکت- امروزه راه‌حل‌های آموزش مجازی جذاب هستند و نیاز به همکاری جمعی دارد.
  • تعامل- ارتباط قوی‌تری بین استاد و فراگیر برقرار است.
  • شخصی‌سازی شده- از آنجایی که فقط موارد مورد نیاز قابل ارائه هستند روند یادگیری سرعت می‌گیرد.
  • ابداع روش‌های جدید آموزش- گیمیفیکیشن، میکرولرنینگ و دیگر روش‌های نوپا.
  • پیگیری بازدهی- پیگیری عملکرد افراد را آسان‌تر می‌کند.

مزایای اپلیکیشن‌های آموزشی برای کسب و کارها:

  • فرصت‌های سوددهی بزرگ
  • استفاده از آخرین پیشرفت‌های تکنولوژی
  • قابلیت تغییر و بهبود زندگی افراد

چه نوع اپلیکیشن‌های آموزشی تقاضای بیشتری دارند؟

اپ‌های آموزشی دو مدل اصلی دارند: اپ برای فراگیران و اپ برای اساتید.

مدل‌های رایج اپلیکیشن‌های آموزشی برای فراگیران به صورت زیر هستند:

  • اپ‌هایی که برای هدفی خاص طراحی شده‌اند- هرچیزی که مهارتی جدید به فرد آموزش دهد، از آموزش زبان سوئدی گرفته تا آموزش نواختن گیتار.
  • اپ برای کودکان- آموزش رنگ‌ها و اشکال هندسی. اشعار کودکانه و آموزش ریاضی و هندسه.
  • اپ برای امتحانات- اپلیکیشنی مناسب برای دانش‌آموزان و دانشجویانی که می‌خواهند نمرات خود را ارتقا دهند.
  • اپ‌هایی برای بالا بردن اطلاعات علمی و فنی- بین حرفه‌ای‌ها طرفداران زیادی دارد. مثلا اطلاعات آموزشی برای پزشکان و انترن‌ها.

اساتید نیاز به اپلیکیشن‌های زیر دارند:

  • اپلیکیشن‌های برنامه‌ریزی- با استفاده از این اپ‌ها در وقت اساتید صرفه‌جویی می‌شود و به آنها کمک می‌کند تا برای دروس آینده تدارکات لازم را آسان‌تر انجام دهند.
  • اپلیکیشن‌های زمانبندی- برای اساتید واجب است که زمانبندی مناسبی داشته باشند تا از هر ساعت روز بهترین بهره را ببرند.
  • اپلیکیشن‌های نمره‌دهی- چنین اپ‌هایی ویژگی‌های کارآمدی مانند گزارشات، جمع نمرات، اعلان‌ها و غیره را دارند.

عوامل و موانع رشد بازار اپلیکیشن‌های آموزشی:

فاکتورهای جهانی که نقش قابل توجهی دارند به شرح زیر است:

  • افزایش جهانی استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل.
  • افزایش تعداد کسانی که از موبایل استفاده می‌کنند.
  • افزایش میزان استفاده از اپلیکیشن‌ها واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)، و آموزش تلفیقی

برخی از عوامل فعال مستقیما به مزایای اپ‌‌های آموزشی برمی‌گردد:

  • هزینه‌های مقرون به صرفه
  • تنوع آموزشی
  • بازدهی بالا

موانع توسعه‌ی بازار آموزش مجازی در آینده به شرح زیر است:

  • معضلات امنیت اطلاعات- تغییر جهت بزرگی که به سمت آموزش از راه دور، در سالی که گذشت، انجام شد باعث شد تا سوالاتی در خصوص امنیت حریم خصوصی مطرح شود.
  • سرعت پایین اتصالات اینترنتی و دیگر معضلاتی همچون از رده خارج شدن راهکارهای فنی هنوز هم از چالش‌های جدی در توسعه‌ی بازار جهانی آموزش مجازی هستند.

رویکردهای بازار اپلیکیشن‌های آموزش مجازی:

برجسته‌ترین ترند در توسعه‌ی اپلیکیشن‌های آموزش مجازی، استفاده‌ی رو به رشد از تکنولوژی‌های پوشیدنی است.

تکنولوژی‌های پوشیدنی فراگیران را به تعامل وامی‌دارد که همین تمرکزشان را بر روند مطلب نگه می‌دارد. در ادامه این کار خلاقیت و مهارت آنها را افزایش می‌دهد و سبب می‌شود فراگیران پای خود را فراتر از فعالیت‌های پیش گذاشته و با محیط اطراف خود برای پیشرفتشان به خوبی بهره ببرند.

مسئله‌ی دیگری که باعث توسعه‌ی روزافزون بازار اپلیکیشن‌های آموزشی می‌شود استفاده‌ی گسترده از گوشی‌های هوشمند و تبلت برای یادگیری است. به عنوان مثال در تحقیقی که در آمریکا صورت گرفته است 81درصد از دانشجویان اظهار کرده‌اند که بهتر شدن نمرات خود را مدیون تکنولوژی‌های آموزش دیجیتال هستند.

توسعه‌ی فضای ابری و تکنولوژی‌های هوشمند جمع‌آوری و ذخیره‌ی اطلاعات منجر به دسترسی ساده‌تر و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، منبع ذخیره‌ی اطلاعات ایمن‌تر و هرچه کمتر کردن فضای مورد نیاز در هارد می‌شود. با ذخیره‌سازی در فضای ابری دیگر نیازی به داشتن کامپیوترهای گران‌قیمت نیست و همین سبب توسعه‌ی اپلیکیشن‌های آموزشی در موبایل می‌شود.

طرفداران روش میکرولرنینگ روزبه‌روز در حال افزایش هستند. این روش این قابلیت را ایجاد می‌کند تا اطلاعات مهم موضوعی را در ویدئو یا فایل‌های صوتی 3 تا 15 دقیقه فشرده کنیم. این روش در مقابل بازه‌ی توجه کوتاه مدت ما بسیار ایده‌آل است.

تاثیر کرونا بر بازار اپلیکیشن‌های آموزشی

کرونا بر تمام صنایع تاثیرگذار بوده است ولی تاثیرش بر هریک از آنها متفاوت بوده است. بر بعضی از این صنایع تاثیرات منفی گذاشته است در حالی که اثرات مثبتی بر دیگر صنایع داشته و حتی ممکن است باعث رشد آنها شده باشد.

 

بر اساس تحلیل و مطالعات انجام شده، بین سه ماه آخر سال 2019 تا سه ماه اول سال 2020 میلادی، تعداد دانلودهای اپلیکیشن‌های آموزشی دو برابر شده است.

آمارها نشان می‌دهد که در اوایل سال 2020 میلادی و به دلیل شیوع ویروس کرونا اپلیکیشن‌های آموزشی در مرکز توجه‌ها قرار گرفته بودند.

آینده از آنِ آموزش مجازی:

همانطور که در آمار و نمودارها دیدید این صنعت در حال شکوفایی و توسعه است. بسیاری بر این باورند که آموزش مجازی یک جایگزین کارامد نیست بلکه بهترین گزینه‌ی آموزشی است. استفاده از تکنولوژی‌های بازی و تعامل سبب می‌شود اپلیکیشن‌ها با ما ارتباط بر قرار کنند، خود را با سطح دانش ما منطبق کنند و در عین حال سرگرم‎‌کننده باشند. تلفن‌های هوشمند همیشه در دستان ما هستند پس شما می‌توانید هرکجا و هروقت مطالب و مهارت‌های جدید یاد بگیرید.

لینک منابع :
مترجم : نیلوفر شریف‌زاده
ویراستار : مریم نوری‌نیا