انواع LMS و انتخاب گزینۀ مناسب!

زمان تقریبی مطالعه : 15 دقیقه

انواع LMS و انتخاب گزینۀ مناسب!

با گسترش روز‌افزون آموزش الکتریکی لزوم استفاده از سیستم‌های مدیریت یادگیری برای افراد، موسسات و شرکت‌های مختلف هر روز بیشتر می‌شود. با این حال بسیاری از افرادی که نیاز به ایجاد و یا استفاده از یک LMS دارند، اطلاعات چندانی از انواع مختلف LMS، نحوۀ عملکرد آن و ویژگی‌های یک LMS خوب ندارند. در ادامه ما علاوه بر توضیح انواع سیستم‌های مدیریت یادگیری و نحوۀ کارکرد این سیستم‌ها، برخی ویژگی‌های مهم LMS ها را مرور کرده و طریقۀ انتخاب یک LMS مناسب را برای شما شرح می‌دهیم.

انواع LMS

اکنون که می‌دانید LMS چیست، وقت آن است که نگاهی به انواع LMS بیندازیم. مانند اکثر نرم‌افزارها، فقط یک نوع LMS وجود ندارد. در واقع، وقتی شروع به جست‌وجوی یک LMS برای استفاده در سازمان خود می‌کنید، ممکن است در تعداد زیاد انتخاب‌های موجود غرق شوید.

در حالی که همۀ پلتفرم‌ها برای آموزش طراحی شده‌اند، دقت کنید که برخی از آنها برای اهداف آموزشی یا شاخۀ کاری شما مناسب‌تر هستند.

بیایید انواع اصلی LMS را تشریح کرده و آنها را با هم مقایسه کنیم تا دریابید که چه چیزی برای کسب‌ و‌ کار و نیازهای آموزشی شما مناسب است.

بر اساس مدل استقرار (1):

 LMSابری در مقابل LMS خودمیزبان در مقابل LMS ابری خصوصی

LMS مبتنی بر ابر:

یک LMS ابری، مدلی از LMS است که توسط شخص ثالث و معمولاً تحت مدل اشتراک در دسترس شما قرار می‌گیرد. فروشندگان LMS ای را ایجاد می‌کنند که طیف وسیعی از نیازهای آموزشی را پوشش می‌دهد (اما، اگر می‌خواهید انعطاف‌پذیری کامل و توانایی ایجاد تغییرات در پلتفرم آموزش الکترونیکی را داشته باشید، باید به دنبال یک گزینه خودمیزبان باشید).

تیمی که LMS شما را ایجاد کرده، وظیفۀ نصب، به روز رسانی و نظارت بر سرور را برعهده می‌گیرد. همچنین ارائه‌دهندۀ سرویس ابری شما ممکن است نسخه‌های پشتیبان رایگان یا پولی و همچنین گزینه‌های مختلف ارتقا را ارائه دهد.

گزینه‌های مبتنی بر فضای ابری معمولاً در سطوح مختلف وجود دارند، بنابراین می‌توانید قیمت، عملکرد و ترکیب ویژگی‌هایی را انتخاب کنید که با نیازهای شما مطابقت دارد. پلتفرم‌های Cloud LMS معمولاً ارتقا پذیر هستند، به این معنی که می‌توانید یک طرح قیمت‌گذاری را انتخاب کنید که اکنون نیازهای شما را برآورده می‌کند، و با رشد کارتان آن را به یک برنامه پیشرفته‌تر ارتقا دهید.

LMSخودمیزبان:

یک پلتفرم LMS خود میزبان (یا محلی) اساساً یک برنامه وب است که معمولاً به عنوان یک محصول دارای مجوز فروخته می‌شود. شما پلتفرم را روی سرور خود نصب و نگهداری می‌کنید که این گزینه LMS را ایمن‌تر می کند.

شما باید به تنهایی یک LMS خود میزبان نصب کنید و مسئولیت کارهایی مانند تهیۀ نسخۀ پشتیبان از داده‌های خود و به‌روزرسانی نرم‌افزار سرور را بر عهده بگیرید. همچنین باید با فروشنده تماس بگیرید و مجوز خود را پس از ارتقاء نسخه تمدید کنید.

به عنوان یک نکتۀ مثبت، این نوع از LMS انعطاف‌پذیری بیشتری برای ادغام با زیرساخت‌های محلی شما دارد و همچنین می توانید با تغییر برخی کدها آن را با نیازهای خاصتان منطبق کنید.

LMS ابری خصوصی:

با این روش در نیمه راه بین گزینه‌های محلی و ابری، یک محیط LMS امن و خصوصی دریافت می‌کنید که منابع شما یا کدها را با سایر مشاغل به اشتراک نمی‌گذارد و بهترین عملکرد و امنیت ممکن را به شما می‌دهد.

نصب، نظارت و به‌رو‌رسانی برای شما انجام می‌شود، در حالی که شما دسترسی مستقیم به LMS خود را برای سفارشی کردن یا ادغام آن با زیرساخت های دیگر خود حفظ می‌کنید.

بر اساس مدل استقرار (2):

LMS نرم افزار به عنوان سرویس((SaaS  در مقابل LMS منبع باز

Saas LMS:

یک LMS ابری در یک مدل Software As A Service (یا SaaS) اجرا می‌شود. این بدان معناست که شما ارائه‌دهنده نرم‌افزار خود را انتخاب می‌کنید، در صورت امکان یک تست رایگان اجرا می‌کنید و سپس بر اساس ویژگی‌هایی که نیاز دارید، یک طرح قیمت‌گذاری انتخاب می‌کنید.

اکثر ارائه‌دهندگان نرم افزار LMS بسته‌های قیمت‌گذاری متفاوتی را ارائه می‌دهند، بنابراین می‌توانید بسته‌ای را انتخاب کنید که نیازهای شما را پوشش می‌دهد و برای ویژگی‌هایی که استفاده نمی‌کنید هزینه‌ای پرداخت نکنید.

اگر نیازهای آموزشی اولیه دارید، برنامه‌های رایگان LMS های پولی گزینه خوبی هستند. وقتی تیم شما ارتقا پیدا می‌کند و به ویژگی‌های پیچیده‌تری نیاز دارد، می‌توانید اشتراکتان را به یک برنامه پولی ارتقا دهید.

LMS شما بر روی سرور ارائه دهنده، میزبانی می‌شود و نیازی به نصب چیزی روی هارد دیسک یا رایانه خود نخواهید داشت.

می‌توانید مطمئن باشید که فروشنده LMS شما از مسائل مربوط به حریم خصوصی داده‌ها و اشکالات نرم افزاری مراقبت می‌کند.

LMS منبع باز:

از سوی دیگر، یک LMS منبع باز نیاز به یک تیم اختصاصی فناوری اطلاعات دارد، زیرا شما باید سیستم را به تنهایی نصب، سفارشی‌سازی و نگهداری کنید. همچنین در صورت نیاز باید سیستم را به صورت دستی به‌روز کنید.

اگر یک LMS منبع باز را انتخاب کنید، هیچ هزینه‌ای برای اجازۀ استفاده از آن نخواهید داشت، اما احتمالاً هزینه‌های اضافی در آینده خواهید داشت، زیرا باید سیستم خود را حفظ کنید.

شما می توانید یک LMS منبع باز را روی سرور شرکت خود میزبانی کنید، بنابراین باید هزینۀ آن سرور را بپردازید و یک تیم فناوری اطلاعات داخلی یا خارجی را برای سفارشی‌سازی و پشتیبانی سیستم خود استخدام کنید.

                                                     

بر اساس مورد استفاده / صنعتی:

LMS شرکتی در مقابل LMS آموزشی

LMS شرکتی:

کسب‌و کارها معمولاً یک LMS شرکتی را برای آموزش کارکنان، شرکا، مشتریان یا همه آنها انتخاب می کنند. به این ترتیب، آنها مطالب آموزشی و همچنین داده‌ها و پیشرفت یادگیرندگان را در یک مکان نگه می‌دارند.

بسیاری از ارائه‌دهندگان LMS‌های شرکتی این خدمت را با برچسب سفید ارائه می‌دهند، بنابراین شرکت‌ها می‌توانند پلتفرم خود را با حذف آرم و نام تجاری فروشنده و استفاده از لوگوی خود شخصی‌سازی کنند.

LMS‌های شرکتی معمولاً دارای ویژگی‌های غنی هستند تا نیازهای آموزشی مختلف را پوشش دهند، مانند:

  • آموزش برای کارکنان جدید
  • آموزش کارکنان
  • آموزش مشتری
  • آموزش هماهنگی با محیط کار
  • آموزش نیروی کار از راه دور
  • آموزش فروش و پشتیبانی

LMS آموزشی:

LMS های آکادمیک یا آموزشی مدارس، کالج ها، دانشگاه ها یا سایر موسسات آموزشی را هدف قرار می دهند. دانش‌آموزان وارد آن می‌شوند و در جلسات آموزشی تحت رهبری مربی  شرکت می‌کنند یا مطالب آنلاین را می‌خوانند. آنها همچنین امتحان می‌دهند و از معلمان خود نمره می‌گیرند. همه اینها در یک پلتفرم!

نیازی نیست محتوا به‌روزرسانی شود چرا که دوره‌ها از قبل برنامه‌ریزی شده و در قالب دوره‌های معمول مدرسه سازمان‌دهی می‌شوند (به عنوان مثال، ترم سه ماهه، یا شش ماهه). این بدان معناست که LMS های آکادمیک ارتقاء سیستم و قابلیت های جدید را مکررا ارائه نمی‌دهند.

همچنین، سازمان‌هایی که یک LMS آکادمیک را انتخاب می‌کنند، نیازهای فنی زیادی (مانند ادغام پلتفرم با ابزارهای دیجیتال دیگر) ندارند ، اما ممکن است نیاز به پشتیبانی داشته باشند، زیرا همه کاربران از فناوری آگاه نیستند.

در حالی که یک LMS آموزشی بیشتر برای مدارس طراحی شده است، یک سازمان شرکتی همچنان می‌تواند از آن استفاده کند. به همین ترتیب، یک مؤسسۀ آموزشی ممکن است یک LMS شرکتی را انتخاب کند که بهتر با نیازهای آن مطابقت داشته باشد.

LMS چگونه کار می‌کند؟

هنگامی که بهترین LMS را برای نیازهای آموزشی خود انتخاب کردید، زمان آن فرا می رسد که محیط آموزشی خود را ایجاد کنید. قبل از راه اندازی یک برنامه آموزشی، معمولاً مراحل زیر انجام می‌شود.

یک دورۀ آموزش الکترونیکی ایجاد کنید:

برای ارائۀ محتوای آموزش الکترونیکی خود، ابتدا باید آن را به LMS خود اضافه کنید.

می‌توانید این کار را با ایجاد مطالب درسی خود از ابتدا (یعنی نوشتن محتوای دروس خود در LMS) یا اضافه کردن مطالب موجود (یک سند Word، یک ارائۀ پاورپوینت، مقالات ویکی پدیا و غیره به LMS) انجام دهید.

LMSهای پیشرفته مانند TalentLMS، به شما امکان می دهد مطالب درسی را از منابع مختلف و در قالب های مختلف اضافه کنید و حتی می توانید فایل های چند رسانه ای (تصویری، صوتی، گرافیکی و غیره) را در درس های خود بگنجانید.

یکی دیگر از ویژگی‌های ضروری برای ایجاد دوره، گنجاندن آسان دارایی‌های آنلاین (از ویدئوهای یوتیوب و مقالات ویکی‌پدیا گرفته تا ارائه‌ها و توییت‌های آنلاین) است که به شما امکان می‌دهد از منبع مطالب موجود آنلاین استفاده کنید.

دوره‌های خود را سازماندهی کنید:

گام بعدی این است که دوره‌های آموزش الکترونیکی خود را سازماندهی کنید.

این می‌تواند به سادگی ارائه یک دورۀ واحد یا به پیچیدگی استقرار دوره‌های متعدد برای بخش‌ها و گروه‌های دانشجویی که در چندین شاخه فعال هستند، باشد.

همه‌چیز به نیازها و ساختار سازمان شما بستگی دارد. بهترین LMS ها باید به شما اجازه دهند دوره‌های آموزش الکترونیکی خود را به هر شکلی که می‌خواهید ساختار دهید.

به عنوان مثال، در TalentLMS، می‌توانید مجموعه‌ای از ابزارهای سازمانی (دوره‌ها، گروه‌ها، دسته‌ها، مهارت‌ها، شاخه‌ها و غیره) را با هم ترکیب کنید و در نحوۀ ارائۀ دروس خود نهایت انعطاف را داشته باشید. مهم نیست که شما یک شرکت چندملیتی با شعبه‌هایی در 20 کشور هستید یا یک شرکت کوچک و متمرکز در یک شهر واحد.

دوره‌های خود را ارائه دهید:

پس از ایجاد و سازماندهی دوره‌های خود، آماده ارائۀ آنها به فراگیران خود هستید.

نحوۀ انجام این کار بازهم به نیازها و ساختار کسب و کار شما بستگی دارد.

به عنوان مثال، دوره‌های شما ممکن است برای یک گروه مخاطب محدود ساخته شود - به عنوان مثال، برای آموزش کارکنان در داخل شرکت شما. یا، ممکن است برای مخاطبان وسیع‌تری طراحی شده باشد، یا به‌عنوان یک پیشنهاد رایگان (مانند یک سازمان غیردولتی که مهارت‌های خاصی را به مردم کشورهای در حال توسعه آموزش می‌دهد) یا به‌عنوان دوره‌های پولی (مثلاً یک مدرسه آنلاین که دوره‌های برنامه‌نویسی وب را ارائه می‌دهد) در دسترس باشد.

یک LMS مدرن باید همه این موارد را پشتیبانی کند تا بتوانید به تعداد کم یا زیاد فراگیر خدمات ارائه دهید و آنها را مدیریت کنید، بتوانید ثبت‌نام محدود یا آزاد داشته باشید و به راحتی پلتفرم را با پردازنده‌های پرداخت برای دوره‌های پولی ادغام کنید.

بهترین پلتفرم‌های LMS همچنین باید بتوانند دستگاه‌های تلفن همراه را با رابط‌های کاربری پاسخگو، تعامل لمسی و حالت‌های قابل دسترس آفلاین ارائه دهند.

مدیریت کاربران

توانایی مدیریت دوره‌ها و کاربران چیزی است که "M" در LMS به آن اشاره دارد.

همانطور که قبلاً در مورد مدیریت دوره با شما صحبت کردیم، بیایید ببینیم چگونه یک LMS می‌تواند به شما در مدیریت کاربران کمک کند.

برای شروع، سه نوع کاربر وجود خواهد داشت. این کاربران ممکن است بسته به LMS انتخابی شما نام‌های مختلفی داشته باشند. اما، به طور کلی، آنها عبارتند از:

مدیران - افرادی که LMS را راه اندازی و پیکربندی می‌کنند.

مربیان - افرادی که دروس را آماده می‌کنند و به پیشرفت یادگیرنده نظارت دارند.

فراگیران - افرادی که یادگیری را انجام می‌دهند

در یک کسب و کار یا سازمان کوچکتر، مدیر یا مربی می‌تواند یک شخص باشد. از این گذشته، راه‌اندازی یک LMS کاربرپسند، مانند TalentLMS، دشوارتر از استفاده از فیس بوک نیست.

در مورد فراگیران، آن‌ها می توانند کارمندان شما (اگر یک شرکت، سازمان بزرگ، سازمان دولتی یا کسب و کار خصوصی هستید) یا دانش آموزانی باشند که در دوره‌های شما ثبت نام کرده‌اند (اگر یک موسسۀ آموزشی هستید که به عموم مردم درس ارائه می‌دهد).

مدیریت کاربران شامل موارد زیر است:

  • کاربران را به LMS اضافه کنید.
  • اختصاص دادن کاربران به دوره‌های مرتبط.
  • تعامل با آنها به عنوان مربی
  • تعیین نوع محتوایی که آنها مجاز به دیدن هستند.
  • تعیین امتحانات و زیر نظر گرفتن پیشرفت آنها.
  • مدیریت پرداخت‌های آنها (اگر دوره‌ها را می‌فروشید)

یک LMS خوب انجام این کارها بدون ایجاد خستگی را ممکن می‌کند، فرایندهای تکراری را خودکار می‌نماید و به شما امکان می‌دهد تغییرات و به روزرسانی‌های چند‌گانه را هم‌زمان انجام دهید.

نظارت و ارزیابی پیشرفت فراگیر

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک LMS ارائه می‌دهد (و باعث صرفه‌جویی بسیار زیاد در زمان می‌شود) توانایی ردیابی و نظارت بر پیشرفت فراگیران در زمان واقعی است.

چه با 10 دانش آموز سروکار داشته باشید چه با 10000 دانش آموز، یک LMS به شما امکان دسترسی خودکار و سریع به آمار ثبت نام دوره، سوابق حضور، نمرات دانش آموزان و بسیاری دیگر از معیارهای عملکرد را می‌دهد.

بهترین LMS ها همچنین باید شامل هشدارها و اعلان‌های بلادرنگ باشند. برای مثال، یک اعلان خودکار به مربیان این امکان را می‌دهد که بدانند یک دانش‌آموز تکالیف خود را ارسال کرده است یا یک جلسه وبینار به زودی شروع می‌شود.

یکی دیگر از ملزومات پلتفرم‌های پیشرفته LMS گزارش‌دهی است (یعنی توانایی پرس‌و‌جو و نمایش داده ها در نمودارها و دیاگرام‌ها) بنابراین می‌توانید به راحتی روندها یا مسائل را شناسایی کنید و مطلب خوبی برای ارائه در جلسۀ بعدی هیئت مدیره داشته باشید.

به عنوان مثال، TalentLMS به شما امکان می‌دهد اطلاعات دانش‌آموز و دوره را به روش‌های مختلف فیلتر کنید (به عنوان مثال، «فقط دانش‌آموزان بخش X را که در کلاس A ثبت‌نام کرده‌اند به من نشان دهید» یا «نمرات آزمون این دانش‌آموز خاص را به من نشان دهید»). یا آمار انبوه را دریافت کنید، که می‌توانید از آن در قالب سازگار با اکسل خروجی بگیرید.

 

ویژگی‌های اصلی LMS چیست؟

تا اینجا دیدید که LMS چیست و چه می‌کند، در مرحلۀ بعد، باید با ویژگی‌هایی آشنا شوید که به شما در دستیابی به اهداف آموزشی کمک می‌کند.

 برخی از ویژگی‌های اصلی وجود دارد که برای ایجاد تجربۀ یادگیری بهتر برای فراگیران و ساده‌سازی مدیریت دوره برای شما به آنها نیاز دارید.

این ویژگی‌های LMS عبارتند از:

  • نام تجاری و/یا سفارشی‌سازی رابط کاربری LMS
  • قابلیت میزبانی وبینار و جلسات آموزشی مجازی که امکان شرکت چندین دانش آموز از طریق صوتی و تصویری را فراهم می‌کند.
  • گزینه‌های گیمیفیکیشن، به طوری که مدیران دوره بتوانند اهدافی را تعیین کنند و فراگیران بتوانند پیشرفت خود را لمس کنند، پاداش بگیرند یا حتی با اعضای تیم خود مسابقات داخلی داشته باشند.
  • طراحی سازگار با تلفن همراه، تا بتوانید از LMS خود در تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها استفاده کنید و فراگیران را قادر به مطالعه در زمان آفلاین کنید.
  • قابلیت ادغام با سیستم های دیگر و تبادل داده از طریق استانداردهای آموزش الکترونیکی مانند SCORM و xAPI
  • افزودن اسکریپت‌ها و پلاگین‌های سفارشی خود، بر اساس یک API در دسترس و دارای مستندات قوی
  • گزینه‌ای برای فروش دوره‌های آموزشی و ادغام با سیستم‌های پرداخت، مانند PayPal و Stripe

چگونه بهترین LMS را انتخاب کنیم؟

اکنون که دیدگاه خوبی از آنچه LMS می‌تواند به شما ارائه دهد دارید، زمان آن رسیده است که یکی را به سبد خرید خود اضافه کنید. اما کدام یک؟ پاسخ کوتاه این است که بهترین LMS آن است که نیازهای آموزشی شما را بدون آسیب رساندن به بودجۀ شما پوشش دهد.

مراحل بعدی را برای انجام تحقیقات بازار در نظر داشته باشید تا به شما کمک کند که تعیین کنید بهترین LMS برای شرکت شما کدام است:

۱- نیازهای خود را اولویت بندی کنید.

مطمئناً، شما می‌خواهید یک LMS عالی بخرید. اما آنچه برای یک شرکت عالی است، برای شرکت دیگر خوب نیست. بنابراین، ابتدا باید بر اساس نیازهای خاص خود، چیزهای ضروری را از چیزهای جذاب ولی غیرضروری جدا کنید.

به عنوان مثال:

  • اگر یک تیم اختصاصی IT داخلی برای راه اندازی و به روز رسانی سیستم خود ندارید، به دنبال یک LMS مبتنی برابر باشید که استفاده از آن آسان است.
  • اگر بودجه کمی دارید، به LMS‌هایی نگاه کنید که طرح‌های قیمت گذاری مختلفی را ارائه می‌دهند و یکی را انتخاب کنید که شامل ویژگی‌های اساسی است.
  • اگر چندین بخش، مشتری یا شعبه دارید که می‌خواهید همه را آموزش دهید، یک LMS را انتخاب کنید که به شما امکان می‌دهد برنامه‌های آموزشی جداگانه برای هر یک از آنها با استفاده از یک حساب ایجاد کنید.
  • اگر دوره‌های آنلاین را می‌فروشید (یا می‌خواهید بفروشید)، بررسی کنید کدام LMS از سیستم‌های پرداخت دلخواه شما پشتیبانی می‌کند و شامل ویژگی‌های مرتبط با بازاریابی است.
  • اگر می‌خواهید یادگیری خود را پیگیری کنید، یک LMS با مجموعه گزارش‌دهی قوی انتخاب کنید.

2. نظرات مشتریان را بخوانید.

ابتدا تحقیق خود را در داخل سایت فروشنده LMS انجام دهید تا بفهمید دیگران در مورد نرم‌افزار چه می‌گویند. همچنین سایت‌های بررسی به شما می‌گویند که کاربران قبلی چه چیزی را در مورد LMS دوست داشتند و ازچه چیز تجربۀ دردناکی داشته‌اند.

همچنین می‌توانید مطالعات موردی و توصیفات را بخوانید که معمولاً می‌توانید آنها را در وب‌سایت LMS بیابید. در فهرست مشتریان به دنبال نام شرکت‌هایی به اندازۀ شرکت شما و یا فعال در همان صنعت باشید. این یک اشاره است که LMS ممکن است برای شما نیز مناسب باشد.

هنگام خواندن نظرات و توصیه‌ها، نیازمندی‌های خاص، موارد ضروری و مواردی که می‌توانند معامله‌تان را بر هم زنند را اولویت‌بندی کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید در اسرع وقت استفاده از LMS خود را شروع کنید، پلتفرم‌های مختلف LMS را بر اساس زمان شروع به کار مقایسه کنید. یا اگر بودجه ندارید، یک LMS با بازگشت سرمایه امیدوارکننده به رئیس خود ارائه دهید.

3. به صورت رایگان امتحان کنید

برخی از فروشندگان LMS نسخۀ آزمایشی رایگان ارائه می‌دهند. این می‌تواند بسیار مفید باشد، زیرا این فرصت را خواهید داشت که قبل از تعهد به یک برنامه قیمت‌گذاری، محصول را خودتان آزمایش کنید.

شما تشخیص خواهید داد که آیا سیستم تمام نیازهای شما را برآورده می‌کند، استفاده از آن چقدر آسان است (به عنوان مثال، ایجاد دوره‌ها و اختصاص کاربران جدید)؟ آیا مشکلات فنی وجود دارد که بخواهید با کمک تیم پشتیبانی به آنها رسیدگی کنید؟

در نهایت، پس از اینکه همه چیز را در نظر گرفتید، فهرست کوتاهی از دو تا سه پلتفرم LMS ایجاد کنید و پلتفرمی را انتخاب کنید که بیشترین امتیاز را در کادرهای با اولویت شما دارد.

شما می‌توانید راهنمای مقایسه LMS را دانلود کرده و از آن برای مقایسه پلتفرم‌های مختلف در کنار یکدیگر استفاده کنید و انتخاب نهایی خود را آسان تر کنید.

لینک منابع :
مترجم : علی امانت
ویراستار : مریم نوری‌نیا