ایجاد حس رقابت در کلاس‌های آنلاین

زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه

ایجاد حس رقابت در کلاس‌های آنلاین

وجود رقابت (از نوع دوستانه) در کلاس درس نباید شما را بترساند، خصوصاً اگر به دنبال راه هایی برای ایجاد انگیزه در میان دانش آموزان کلاس آنلاین خود هستید.

بر اساس نظرسنجی صورت گرفته در مقاله ی " رقابت در دانش آموزان مقطع متوسطه؛ خوب یا بد؟" که در سال 2015 دانشگاه لوند انجام داده است، از دانش آموزان و معلمان یک دبیرستان در رابطه با نوع سنتی رقابت در کلاس که براساس نمره است، سوال شده است.

به طور میانگین دانش آموزان با ایجاد شیوه ای به جز نمره‌دهی برای رقابت موافق هستند و تعداد کمی از معلمان معتقدند که رقابت باید براساس نمره باشد.

و دانش آموزان و معلمان هردو بر این باورند که استفاده از شیوه های توصیفی برای ارزشیابی، رقابت بهتر و سالم تری ایجاد می کند. ( مانند استفاده از A+ , A , B+ , …   )

با توجه به این نظرسنجی و جنبشی که در نظام های آموزشی مختلف برای حذف رقابت ناسالم به راه افتاده، لازم است که تمامی معلمان و مسئولان به فکر شیوه های جدیدی برای ایجاد رقابت در کلاس باشند.

چرا که وجود رقابت در کلاس باعث پویا شدن دانش آموزان و همچنین پیشرفت آن ها می شود.

وقتی به رقابت فکر می کنیم، بیشتر موضوعاتی مانند ورزش، تلاش شرکت‌ها برای پیشی گرفتن از یکدیگر و غیره به ذهنمان می‌رسد، اما رقابتِ بینِ فراگیرانِ یک دوره ی آموزشی کمتر به ذهنمان خطور می‌کند. در حالی که اگر یادگیرندگان با استفاده از گیمیفیکیشن روحیه ی رقابت پیدا کنند، نتیجه ی بدی در پی نخواهد داشت.

دانش آموزان در دوره ها و مدرسه های آنلاین گواهینامه ها، جوایز و دانش زیادی را به دست می‌آورند. این بهترین گزینه برای پرورش رقابت دوستانه بین آن ها است. سوال این است: چگونه شعله ی رقابت دوستانه را شعله ور کنیم تا دانش آموزان آنلاین با افتخار به اهداف خود برسند؟

در این مقاله، پنج ابزار و شیوه برای ایجاد حس رقابت سالم آورده شده است:

1. نشان های یادگیری

ممکن است این نشان ها مدال یا جایزه ای درخشان نباشند، اما نشان های جذاب در بازی سازی هنوز قدرت ایجاد انگیزه در دانش آموزان آنلاین را دارند. یکی از مهمترین مزایای استفاده از نشان در دورههای یادگیری تنوع بسیار زیاد آن ها است. هنگامی که یک یادگیرنده ی آنلاین یک سطح را کامل می کند، به یک مهارت مسلط می شود یا یک کار جدید را یاد می گیرد، می تواند مدال هایی ( نشان ها) را به دست آورد.

راز موفقیت در کسب کردن نشان ها، وضعیت و تکمیل شخصیت خود است. همه ی افراد می‌خواهند تمامی نشان ها را به مجموعه ی خود اضافه كنند تا بتوانند به خود و همسالان خود ثابت كنند كه موفق هستند.

2. همکاری گروهی در پروژه های یادگیری

قرار دادن افراد در یک گروه یکی از بهترین راه ها برای تقویت رقابت است. همچنین به آن ها امکان می دهد تا بازخورد خود را رد و بدل کنند و از تجربه همسالان خود بهره‌مند شوند.

نکته اصلی این است که باید به دانش آموزان یک هدف برای رقابت دهید ، مانند حل یک مشکل مشترک یا طراحی یک ارائه ی آنلاین. همه‌ی آن ها باید با هم همکاری کنند تا ضمن حل تعارضات و احترام به عقاید یکدیگر، به هدفی مشترک دست یابند. طبیعت انسان حکم می کند که هر فرد در این گروه سعی کند از دیگری پیشی بگیرد. که در نتیجه کل گروه پیشرفت خواهد کرد.

لازم است متذکر شوید که موفقیت فردی ارزشی ندارد و نتیجه ی پایانی گروه است که مهم است تا از ایجاد رقابت ناسالم بین اعضای یک گروه جلوگیری کنید.

3. دریافت گواهینامه ی دوره های آموزش

دانش آموزان آنلاین دوست دارند دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند. حتی اگر هیچ کس دیگری هرگز گواهینامه های آن ها را نبیند، باز هم کسب یک موفقیت خوشایند است.

در صورت تمایل فراگیران دوره های آنلاین می توانند گواهینامه‌ها را چاپ کنند و یا می توانند آن ها را به کارفرمایان احتمالی نشان دهند و به CV  (رزومه) خود اضافه کنند. در برخی موارد، این گواهی ها می تواند موفقیت را برای فرد"واقعی تر"  کند. اگر گواهینامه های الکترونیکی را انتخاب می کنید، حتماً آرم موسسه ی خود را در گواهی درج کنید و آنچه را که یادگیرنده ی آنلاین به دست آورده است، مشخص کنید. داشتن امضای مدیر آموزشگاه یا معلم دوره در انتهای گواهی نیز می تواند اعتبار آن را افزایش دهد.

4. ایجاد رقابت جدی در حین بازی

بازی ها می توانند طیف گسترده ای از شخصیت های یادگیرنده های مجازی و موضوعات مختلف و جذاب را نشان دهند. می توان از بازی های رومیزی ( بورد گیم ) مجازی گرفته تا بازی های حماسی و ماجراجویانه برای طیف گسترده ای از علاقه مندان جهت ایجاد رقابت سالم استفاده کرد.

 به ویژه سه ژانر اصلی در این بازی ها وجود دارد که باعث ایجاد رقابت دوستانه می شود:

  • بازی های مرحله ای (Quests)

دانش آموزان دوره های آنلاین می توانند برای بهبود مهارت در انجام کار یا ایجاد مهارت به ماجراجویی بپردازند. آن ها تمایل دارند که در برابر همسالان خود مسابقه دهند تا با بیشترین امتیاز بازی الکترونیکی را به پایان برسانند. بازی های Quests همچنین میتوانند نبردهایی بین دانش‌آموزان آنلاین داشته باشند. به عنوان مثال، دانش آموز در پایان هر مرحله با جواب دادن به یک سوال چالش برانگیز به مرحله ی بعد صعود خواهد کرد.

  • بازی های مرحله ای با محدودیت زمانی Timed Levels

دانش آموزان آنلاین نه تنها با زمان در حال رقابت هستند بلکه سعی دارند قبل از بقیه ی همسالان خود مراحل را به پایان برسانند. با این حال، آن ها باید در طول مسیر به سوالات صحیح پاسخ دهند و با موفقیت چالش ها را کامل کنند. بنابراین ، بازی‌های زمان‌بندی شده در سطح کلاس های آنلاین، ترکیبی از فشار و صبر را ارائه می دهند.

  • یافتن اشیای پنهان Hidden Objects

در طول بازی اشیای پنهان شده ی مختلفی موجود است که دانش آموزان بسته به فعالیت گیمیفیکیشن یا باید آن ها را کشف یا قفل آن ها را باز کنند. فقط تعداد محدودی از اقلام وجود دارد و فراگیران آنلاین برای پیدا کردن اشیا قبل از دیگر بازیکنان با یکدیگر رقابت می کنند.

5. استفاده از شبکه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی می توانند یک ابزار قدرتمند باشند. به ویژه، رسانه های اجتماعی که روی یک موضوع خاص تمرکز دارند. دانش آموزان می توانند به صورت آنلاین گرد هم آیند تا ایده ها، بازخورد‌ها و نظرات شخصی خود را به اشتراک بگذارند. آن ها همچنین توانایی شرکت در بحث های آنلاین را دارند که این امر ماهیت رقابتی آن ها را برمی انگیزد.

همه ی افراد علاقه به رقابت ندارند. در حقیقت، برخی از فراگیران درونگرا ممکن است از شرکت در فعالیت های یادگیری اجتماعی اِبا داشته باشند، به همین دلیل است که اشاره به مزایا و سهولت در روند همکاری برای آن ها ضروری است. همچنین، حتماً بر اهمیت رقابت دوستانه تأكید كنید تا از یك جنگ فراگیر همه‌جانبه جلوگیری كنید.

لینک منابع :
مترجم : پگاه انصاری
ویراستار : مریم نوری‌نیا